انتخاب چهاردهم

در چند دهه اخیر اگر از ساکنان شهرها پرسیده می‌شد که اوقات فراغت خود و خانواده‌ را چگونه می‌گذرانند بی‌تردید یکی از موضوعات مورد اشاره سینما بود و شاید بتوان گفت سینما رفتن سرگرمی دسته جمعی خانواده‌های ایرانی بود.

 اکران کسادی در سینماها

از سوی دیگر صنعت سینما در کشورهای پیشرفته به عنوان یکی از حوزه‌های درآمدی قابل توجه است که مجموعه فعالیت‌های ساخت، توزیع و اکران فیلم را دربرمی‌گیرد.

با این مقدمه کوتاه می‌خواهیم به وضعیت این روزهای این صنعت در مشهد بپردازیم؛ چرا که از اواخر سال ۹۸ و با شیوع ویروس کرونا عملاً فعالیت سینما متوقف شد و سینماداران هیچ عایدی از این محل نداشتند.

تعطیلی بیش از یک سال سینماها از یک سو و ارائه فیلم‌های سینمایی در قالب‌های دیگر موجب شده شرایط این حرفه بیش از پیش خراب‌تر شود به گونه‌ای که بسیاری از سینماداران رغبتی برای ادامه فعالیت ندارند و بر این باورند دستگاه‌های متولی باید از راه‌های مختلف حمایت‌های لازم را از این حوزه داشته باشند در غیر این صورت نه تنها نمی‌توان امیدی به ورود سرمایه‌گذاران جدید به این حرفه داشت که تداوم فعالیت سینماهای خصوصی موجود هم امکان‌پذیر نخواهد بود. کرونا که آمد مشاغل زیادی تحت تأثیر این بیماری قرار گرفت از جمله عدم اکران فیلم‌های جدید به دلیل نگرانی همه‌گیری مردم از این بیماری که سبب خاموشی دستگاه آپارات سینماها شد.

استقبال نکردن مخاطب

مدیر سینماهای هویزه و آفریقا در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره وضعیت سینماها و استقبال مردم از اکران فیلم‌ها پس از بازگشایی آن از ۱۸ اردیبهشت امسال می‌گوید: متأسفانه هنوز بسیاری مردم از بازگشایی سینماها اطلاعی ندارند شاید هم سینما را در اولویت قرار نمی‌دهند.

رضا بهبهانی درباره فروش روزانه بلیت می‌افزاید: فروش روزانه بلیت در سینماهای آفریقا و هویزه حدود ۱۵۰ الی ۲۰۰ بلیت است که هزینه نگهداری سینما در ماه با بلیت‌فروشی اصلاً قابل مقایسه نیست، هزینه‌ها نسبت به سال گذشته بیشتر شده و این در حالی است که فروش بلیت بسیار افت کرده است.

وی اظهار می‌دارد: به اعتقاد من برای برون‌رفت از وضعیت کنونی در صورت ادامه روزهای کرونایی، اکران فیلم‌های جدید، تبلیغات گسترده در رسانه‌ها، بیلبوردهای شهری، اکران‌های مردمی وعامه‌پسند و همچنین ترغیب صاحبان فیلم برای ارائه فیلم به سینماها می‌تواند راهکار خوبی باشد.

وی تأکید می‌کند: به راستی باید به داد سینمادارها رسید؛ اگر روزی چراغ سینما خاموش شود، روشن کردن آن بسیار سخت است. سینما باید در سبد فرهنگی خانواده گنجانده شود. متأسفانه سینما در این برهه مظلوم واقع شده و متولیان فرهنگی اصلاً به فکر سینما نیستند و فقط می‌گویند چرا منع تردد را رعایت نکردید، چرا سینما پس از ساعت منع تردد باز است؟ کاش مسئولانی در ادارات فرهنگی باشند که از بین رفتن سینما را با تمام وجود حس کنند.

هزینه‌های هنگفت نگهداری سینما

مدیر سینما گالری ویلاژتوریست نیز درباره استقبال از سینماها پس از بازگشایی می‌گوید: متأسفانه از بازگشایی سینما هیچ استقبالی نشده است.

رسول ناصری آمار بلیت‌فروشی روزانه این سینما را بین ۷۰ تا ۸۰ عدد اعلام و می‌افزاید: این تعداد بلیت‌فروشی با هزینه نگهداری سینما جور درنمی‌آید و این در حالی است که ماهانه هزینه نگهداری سینما حدود ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون است.

وی تأکید می‌کند: به نظر من در این دوران تنها راه حل می‌تواند عرضه فیلم‌ها توسط تهیه‌کنندگان و همچنین تبلیغات تلویزیونی و شهری باشد و امیدوارم شاهد رونق سینماها و استقبال مردم باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.